 Cena: 26 zł
Wydanie: Kraków, 2012, s. 260, oprawa miękka ze skrzydełkami, format: 140 x 205
978-83-60741-37-5
Katalog: Główny
Określenie „etyka troski” nie jest w Polsce popularne, chociaż w krajach anglosaskich i w Skandynawii jest to określenie już klasyczne, funkcjonujące w opracowaniach podręcznikowych i encyklopedycznych, zwłaszcza tych poświęconych etyce feministycznej, gdzie care ethics uznawana jest za jeden z jej podstawowych kierunków i najczęściej roztrząsanych stanowisk. Etyka troski wykracza wprawdzie poza perspektywę feministyczną i poza nią posiada swoich przedstawicieli, a szereg jej czołowych przedstawicielek i przedstawicieli odżegnuje się od przypisywania jej takiej kwalifikacji, niemniej pozostaje feministyczna chociażby w tym sensie, że po pierwsze, gros jej reprezentatywnych dokonań odwołuje się do podstawowych doświadczeń kobiecej egzystencji, takich jak macierzyństwo, opieka nad chorymi czy prowadzenie gospodarstwa domowego, i po drugie, że z nielicznymi wyjątkami jej klasyczne pozycje wyszły spod pióra feministycznie zorientowanych autorek. Jej krótka historia wyznaczona została takimi nazwiskami, jak Carol Gilligan, Sara Ruddick, Nel Noddings, Virginia Held i wiele innych.
Spis treści Wstęp Część I. Klasyczna etyka troski Samotny prekursor – fenomenologia troski Miltona Mayeroffa – Troska jako pomoc w rozwoju i samorozwoju – Aspekty troski – Życie według troski – W stronę etyki troski
Troska i sprawiedliwość. Dwie perspektywy moralne w studiach Carol Gilligan – Krytyka androcentryzmu psychologicznych skal rozwoju moralnego – Skala Kohlberga – Dialektyka perspektyw – Ambiwalentność recepcji
Maternalizm jako nadzieja ludzkości na ograniczenie przemocy – propozycja Sary Ruddick – Macierzyństwo a pojęcie maternalizmu – Abstrakcyjne myślenie jako źródło przemocy – Praktyka macierzyńska jako wzór pokojowego rozwiązywania konfliktów – mit kobiecej pokojowości
Etyka troski bezpośredniej w koncepcji Nel Noddings – Postać Relacyjna etyka troski Cel oraz istota etyki troski Troska pośrednia i bezpośrednia – Granice odpowiedzialności – Zło – Troska jako domena kobiecości – Dom idealny jako paradygmat relacji społecznych – Edukacja do troski – Recepcja i krytyka.
Troska jako centralne pojęcie kultury feministycznej – czyli o marzeniach Virginii Held – Krytyka idei kontraktu społecznego i polityki wszechurynkowienia – W stronę kultury feministycznej i responsywnej demokracji
Część II. Rozszerzanie perspektyw
Troska a sprawiedliwość i autonomia w modelowych ujęciach Grace Clement – Metoda – Względność standardowych propozycji – Abstrakcyjne/konkretne – Priorytet równości/priorytet relacji – Autonomia a troska – Konkluzje
Polityzacja i instytucjonalizacja troski w rozważaniach Joan C. Tronto – Poszerzanie obszarów troski. – Troska jako relacja dynamiczna – fazy troski – Centralne miejsce troski ludzkim życiu i powody niedoceniania jej w teoriach ekonomicznych, moralnych i politycznych Zasady troski w praktyce instytucjonalnej – Rehabilitacja zawodów troski, troska a usługa – refleksje Demut Bubeck – Troska jako perspektywa instytucjonalna w analizach Oleny Hankivsky Fiony Robinson program globalizacji troski
Częśc III. Pogranicza etyki troski Troska i racjonalność jako cnoty główne w teorii moralnościi Michaela Slote’a – Etyka motywów – Empatia jako źródło motywacji moralnej – Podmiotowo odniesiona racjonalność i cnoty moralne – Genderowy aspekt troski Daniela Engstera teoria społeczeństwa minimalnie opiekuńczego wobec tradycji etyki troski – W poszukiwaniu podstaw etyki uniwersalnej – Teoria sprawiedliwego państwa opiekuńczego – Ekonomia troski – Troska w relacjach międzynarodowych i globalnych – Troska o zwierzęta – Engsterowska teoria sprawiedliwości a klasyczna etyka troski
Częśc IV. Inspiracje, paralele i porównania Ruth E. Groenhout o antropologicznych założeniach etyki troski w świetle lektury Augustyna Aureliusza i Emmanuela Lévinasa. – Etyka troski a problem natury ludzkiej – Etyka troski a etyka miłości – Odniesienie do Augustyna Aureliusza – Odniesienie do Emmanuela Lévinasa – Tadeusz Kotarbiński – polski prekursor etyki troski? – Etyka niezależna – Spolegliwy opiekun jako wzór moralny – Etyka spolegliwego opiekuna a etyka troski
– Miejsce troski w nauce XIV Dalajlamy – Diagnoza sytuacji egzystencjalnej człowieka Zachodu – Związek psychiki z działaniem Rzut oka na przebytą drogę Bibliografia Summary Indeks nazwisk
|