Cena: 28 zł
Wydanie: Kraków 2022, s. 328, Format: 135 x 210
ISBN 978-83-65765-46-8
Katalog: Główny
1. Władysław Stróżewski: być pięknie 2. Absolut 3. Miedzy filozofią i historią 4. Historia filozofii jako pamięć 5. Czy „prawda” doczeka się prawdy? 6. Pomiędzy etosem a światem 7. Czas w przedmiotach – przedmioty w czasie 8. Problem ramy a rama problemu 9. Bezpieczeństwo czy pokój? 10. Praca socjalna – kwestie definicyjne 11. Człowieczeństwo, czyli symbolizowanie 12. Inny – Drugi – Ty – Ja 13. Wzrastać w godności 14. Wiara mądra – mądrość wierna 15. „Jeden drugiego brzemiona noście” – solidarność, współodpowiedzialność, miłość 16. Trzy fundamenty rodziny 17. Idąc percią… 18. Przejeść życie, świat i samych siebie… 19. Honor górala 20. Góralska wiara
Dlaczego dla filozofa tak ważne jest studiowanie historii filozofii? Jaki jest mechanizm filozoficznej krytyki, która powoduje dezaktualizację pewnych idei, a więc filozoficzny postęp? Odpowiedzi na tego typu pytania winny nawiązywać do intuicji, że filozofowanie, tak jak i nasze życie, nie polega na osiąganiu celów, lecz raczej ma charakter bezkresnej drogi. Bez pamiętania o tym, skąd i po co wyruszyliśmy i co przeszliśmy, nie wiedzielibyśmy, gdzie się znajdujemy, trudno też byłoby nam zdecydować, w którym kierunku mamy podążać.
Zarysowaną w książce koncepcję pamięci, której istotnym rysem jest dokonywanie aksjologicznej rekonstrukcji i negacji własnej zawartości, należałoby więc konkretyzować przede wszystkim w związku z filozoficzną koncepcją osoby ludzkiej. Niezależnie od tego należałoby precyzować jej funkcjonowanie na gruncie nauk humanistycznych i społecznych. Czym innym jest na przykład rozważana przez filozofa pamięć konstytuująca osobę, czym innym natomiast rozważana przez socjologa pamięć konstytuująca funkcjonującą w ramach różnych zbiorowości jednostkę ludzką. Dla naszych celów priorytetem pozostają kwestie stricte filozoficzne. (...) Zbadania wymagałaby zwłaszcza dość wyraźnie nasuwająca się w toku przedstawionych rozważań hipoteza, że filozoficzne badanie mechanizmu funkcjonowania pamięci osoby winno pozostawać w najściślejszym związku z badaniem funkcjonowania pamięci w sensie metafilozoficznym.
|