Cena: 29 zł
Wydanie: Kraków 2018, s. 224, oprawa miękka, format: B5 (150 x 235 mm)
ISBN 978-83-65765-08-6
Katalog: Główny
Przedmiotem monografii jest analiza niezwykłego zjawiska teoretycznego, jakim w ostatnich latach stała się ewolucyjna teoria sztuki, dyscyplina, która wyjaśnia pochodzenie ludzkiego podziwu dla piękna i ludzkiej skłonności do tworzenia i podziwiania sztuki, bazując na darwinowskich teoriach doboru naturalnego i płciowego. Jest nim też ustalenie, w jakim stopniu perspektywa ewolucyjna wzbogaca nasze pojęcie sztuki oraz czy naturalizacja i uniwersalizacja analizy o sztuce może być ożywcza dla estetyki w obliczu jej kryzysu. Na poziomie bardziej ogólnym celem pracy jest wykazanie, że wykorzystanie danych nauk przyrodniczych (hipotez ewolucyjnych) na gruncie nauk humanistycznych, poprzez odwołanie się do osiągnięć m.in. biologii i psychologii ewolucyjnej czy ekologii behawioralnej człowieka i genetyki populacyjnej, może być recepta? na impas pojęciowy i tożsamościowy humanistyki w ogóle.
Z „Wprowadzenia”
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Niezbadany teren Przełom: Denis Dutton i jego Instynkt sztuki Koncepcja i struktura. Adaptacja i sztuka Hipotezy „Prawdziwie znaturalizowany opis”
Rozdział 1 W stronę „trzeciej kultury”
Wiek biologii Darwinizm Teoria ewolucji Historia gatunku – jak ją badać i co z niej wynika
Rozdział 2 U podstaw współczesnej ewolucyjnej refleksji o sztuce
Darwin, sztuka i dobór płciowy Psychologia ewolucyjna i estetyka. Adaptacyjność sztuki Estetyczne preferencje krajobrazowe a adaptacyjny walor wyboru siedliska Uniwersalne kryteria sztuki w ujęciu filozoficzno-estetycznym Denisa Duttona – uwagi wstępne
Rozdział 3 Sztuka jako zachowanie
Po co jest sztuka? -– ujęcie antropologiczno-etologiczne Ellen Dissanayake Protoestetyczne skłonności niemowląt, czyli sztuka i intymność Artyfikacja, czyli nadawanie rzeczom szczególnego charakteru Zabawa i hipoteza znakowania Na kłopoty rytuał Iluzja wspólnego mianownika
Rozdział 4 O zmianie pojęcia sztuki w kontekście sporu o adaptację
Kłopoty z definicją sztuki O sztuce analitycznie O sztuce naturalistycznie Tendencje anty-uniwersalistyczne w estetyce Wiązki i własności Krytyka podejścia skupiskowego w definiowaniu i badaniu sztuki Sztuka jako kategoria naturalna – kapitulacja teorii?
Rozdział 5 Sztuka jako wykonanie albo dlaczego fałszerstwo jest złe a piękno kunsztowne (i kosztowne)
Sztuka jako wykonanie albo dlaczego liczy się moment tworzenia „Nasze” pojęcie sztuki wobec faktu jej uniwersalności Legendy miejskie, błędne oceny, interpretacyjne nadużycia Sztuka i artefakt albo dlaczego warto być ekspertem Przeciw formalizmowi – przykład z „fałszerstwa” Jak rozpoznajemy kunsztowność/kosztowność
Rozdział 6 Czy istnieje sztuka zwierząt albo o ewolucyjnej ciągłości gatunków Congo zwany artystą Sztuka zwierząt – kapitulacja teorii po raz drugi? „W międzyczasie wiele przytrafiło się, zarówno naszej, jak i ich rodzinie” „Another uniqueness claim bites the dust!” O (bez)zasadności przypisywania zwierzętom zdolności artystycznych
Rozdział 7 Ewolucyjne badanie sztuki: krytyki, wyzwania, perspektywy
Darwinizm literacki Podatność na fikcję Zarzuty wobec podejścia ewolucyjnego Umiejscowienie pragmatyzmu Bogactwo hipotez Propozycje dalszych badań (przede wszystkim empirycznych) Zamiast zakończenia
Bibliografia Indeks nazwisk
|