tytuł czasowo niedostępny
Cena: 0 zł
Wydanie: Kraków 2013, format A5, s. 286
ISBN 978-83-60741-56-6
Katalogi:
SPIS TREŚCI
Główna idea pracy 17 Część pierwsza. Wprowadzenie 25
Rozdział pierwszy. Arystotelesowsko-scholastyczny słownik „bytu” 25 I. Terminologiczno-pojęciowa struktura scholastycznej metafizyki II. Dzieje nazw „metafizyka” i „ontologia”
Część druga. Esencjalizm. arystotelesowsko-scholastyczna metafizyka 38
Rozdział pierwszy. Scholastyka katolicka a ontologia nowożytna 39 I. Metafizyka realnej istoty i tematyzacja jej struktur II. Scholastyka polska 1. Wprowadzenie: recepcja hiszpańskiej scholastyki w Polsce. 2. Jan Morawski. Prymat bytu możliwego wobec aktualnego
Rozdział drugi. Protestancka Schulmetaphysik 63 I. Rudolf Goclenius II. Johann Clauberg
Część trzecia. Kartezjusz: byt w horyzoncie refleksji i re-prezentacji 75
Rozdział pierwszy. Filozofia i jej miejsce na tle systemu wiedzy 75 Wstęp I. Redefinicja (de-konstrukcja) pojęcia filozofii: praksizm i prymat technologii 1. Definicja i cele filozofii. 2. Praksizm i początki nowoczesnego nihilizmu. II. Przedmiot filozofii: pierwsze zasady poznania. 1.Terminologiczne ustalenia i główne założenia teorii zasad 2.Pojęcie „zasad” (principia)
Rozdział drugi. Natura metafizyki na tle systemu wiedzy i poznania 89 I. Określenie metafizyki jako filozofii pierwszej II. Epistemologiczno-krytyczny zwrot III. Metafora drzewa i idea systemu wiedzy
Rozdział trzeci. Analiza egzystencjalna i strukturalna istoty 101 I. Rudymentarne określenie bytu II. Istnienie jako doskonałość (perfectio) istoty. Rodzaje resp. sposoby istnienia III. Struktura formalna istoty IV. Istota jako podstawa bytowa i poznawcze principium V. Różnica: istnienie – istota
Rozdział czwarty. Epistemologiczne podstawy metafizyki. Metodologiczny prymat aktu dubito (resp. cogito) i jego następstwa 123 I. S truktura aktu percepcji II. Metodyczny sceptycyzm. Jego racje i założenia
Rozdział piąty. Cogito i res cogitans: subiektywizm i indywidualna bytowość 146 I. Okreslenie myślenia (cogitatio) II. Cogito III. Analiza cogito ergo sum IV. Istnienie (esse) w perspektywie cogito V. „Ego autem substantia”
Rozdział szósty. Idea – korelat cogito. Byt w horyzoncie pewności i reprezentacji 158 I. Definicja „idei” II. Aspekt strukturalny idei: idea jako forma reprezentacji III. Aspekt genetyczny i ontologiczny idei IV. Ontologizm jako naczelna przesłanka metafizyki Kartezjusza. 1. Naczelna przesłanka poznania metafizycznego: realność Bytu nieskończonego 2. De-konstrukcja klasycznego pojęcia poznania 3. Pierwszeństwo nieskończoności 4. Sposób dania i poznania nieskończoności 5. Dowody na realność ideatum idei nieskończoności – Boga V. Mathesis universalis jako prefiguracja ontologii (II) 1. Pojęcie mathesis universalis 2. Metoda 3. Przedmiot mathesis universalis: res extensa 4. Matematyczny (geometryczny) obraz świata materialnego 5. Materia jako res extensa 6. Wnioski
Część czwarta. W. Leibniz: Prymat monadologicznej metafizyki w stosunku do ontologii bytu możliwego 204 Wstęp Rozdział pierwszy.Dwa skrajne skrzydła kartezjanizmu: ontologizm versus empiryzm 204 I. Malebranche. Egzemplaryzm i onto-teologiczne uwarunkowania poznania 1. Natura i struktura idei. 2. Reprezentacjonizm. 3. Wyróżniony status idei rozciągłości jako idee intelligible 4. Status poznawczy i ontologczny Bytu nieskończonego 5. Ontologizm i egzemplaryzm II. Locke. „de-strukcja” istoty – przedmiotu tradycyjnej metafizyki w empiryzmie 1. Semiotyczny aspekt istoty 1.1. Definicja istoty. 1.2. Geneza struktur istotowych w poznaniu 2. Istoty realne i nominalne 3. Onto-logiczny status istot 4. (Nie-)poznawalność istot
Rozdział drugi. Radyklany panlogizm i esencjalizm 220 I. Byt, czyli istota (essentia) II. Pluralizm egzystencjalny III. Istnienie i sąd
Część piąta. Philosophia prima sive ontologia (Ch. Wolff) 244 I. Określenie ontologii jako nauki
Część szósta. Trasformacja ontologii w transcendentalną analitykę intelektu (I. Kant) 257 I. Krytyka racjonalistycznej ontologii z perspektywy woluntaryzmu (Ch. Crusius) II. Transcendentalizm czy transcendentalizmy? III. Koncepcja filozofii według Wolffa i Kanta IV. Transcendentalizm a poznanie filozoficzne V. Onto-teologiczna baza transcendentalizmu Wolffa i Kanta
|